O predyspozycjach do studiów teologicznych (cz. 9)

41_00418540

4.    Predyspozycje moralne (5.1)

 Ad c) Czystość życia (puritas vitae) jako czystość i wstrzemięźliwość

Poprzez czystość życia (puritas vitae) należy w pierwszym rzędzie rozumieć czystość (castitas) w rozumieniu powściągliwości seksualnej stosownej do obranego stanu. Zatem inna jest czystość małżonków, inna ludzi świeckich, inna kapłanów, zakonników czy zakonnic. Pominąwszy małżonków wszystkich innych obowiązuje całkowita wstrzemięźliwość seksualna dotycząca czynów, słów, zachowań i myśli, w samotności lub z innymi osobami. Oczywiście wszyscy wiemy, o co chodzi i nie ma sensu tej tematyki pogłębiać.

Z jednej strony przyjęło się uważać, że przez grzechy nieczystości najwięcej dusz trafia do piekła, co jest możliwe, z drugiej strony w katolickiej teologii moralnej za dużo cięższe uważa się grzechy umysłu (peccata mentis) aniżeli grzechy cielesne (peccata corporis) jak na przykład obżarstwo, pijaństwo czy nieczystość. Czy nie jest to sprzeczne? Nie jest, ponieważ grzechy umysłu, tzw. grzechy nastawieniowe, np. „Ja sam, a nie prawo Boże lub Kościół orzekam, co jest dla mnie dobre” prowadzą do dużo cięższych i długotrwałych grzechów, aniżeli same grzechy cielesne. Bo wystarczy, że ktoś przestanie pić, objadać się, brać narkotyki lub unikać wspólnika w grzechu, a jego stan duchowy bardzo szybko się poprawi. Natomiast uznanie, że wszystko to, co uważałem za dobre, było tak naprawdę złe wymaga wiele pracy nad sobą i czasami wieloletniej pokuty. Jednak poprzez grzechy nieczystości mnóstwo osób wpada w jeszcze gorsze grzechy jak: kłamstwo, pycha, zatwardziałość, gniew, pijaństwo, spowiedź świętokradzka, komunia świętokradzka, herezja etc. etc. Dzieje się tak dlatego, ponieważ grzechy te mają bardzo duży potencjał uzależniający. Można rzeczywiście rzec, że im coś jest bardziej zmysłowe, grzeszne i perwersyjne tym bardziej uzależnia. Niestety człowiek uzależniony od jakiejś formy nieczystości jest często uzależniony także od czegoś innego i chyba nie zdarza się, by był w innych dziedzinach kryształowej uczciwości ascetą. Staje się coraz bardziej zepsuty we wszystkich dziedzinach swojego życia.

Wielu studentów i studentek ma problemy z zachowaniem czystości, gdyż studia przypadają na okres młodości, wyjazdu z domu, pozbywaniu się wartości okresu dojrzewania (grupa modlitewna, oazy, grupy pomocy etc.), które są często związane ze środowiskiem (dobre środowisko, dobry człowiek, zmiana środowiska, pogorszenie), z którego ktoś się wywodzi oraz brakiem wypracowania wartości okresu dojrzałego. Ciało, szatan i świat kuszą i wielu, także teologów, co dotyczy kleryków, zakonników i miejmy nadzieję, że nie zakonnic, niestety pada. Kończy się to podwójnym życiem lub przyspieszonym małżeństwem, które rzadko jest szczęśliwe oraz pytaniem: „Co by było, gdyby się to nie wydarzyło?” Ponieważ teologia dotyczy kwestii nadprzyrodzonych i duchowych, dlatego też niestety człowiek nie żyjący w czystości pewnych rzeczy nawet intelektualnie nie zrozumie, nie mówiąc już o zrozumieniu duchowym. Najpierw podświadomie, a następnie świadomie będzie wybierał takie interpretacje i kierunki, który go jak najmniej drażnią, np. „teologię umarłego Boga”. Przy długotrwałym grzechu ciężkim grzesznik wytwarza rodzaj awersji do rzeczy świętych, gdyż nie jest on w stanie o nich mówić ani z nimi obcować. I dlatego tak często księża, zakonnicy czy teologowie mówią ironicznie lub z przekąsem na takie tematy jak „modlitwa”, „czystość”, „świętość”, „aniołowie”, „Matka Boska”, jeżeli w ogóle to robią. Zwykle wybierają sobie dziedzinę, tzw. „dialogu ze światem”, a najchętniej z niewierzącymi, którzy w niczym, ani moralnie, ani duchowo, ani intelektualnie nie różnią się od nich samych. Nieczystość ma to do siebie, że jest jak bagno, które bardzo wciąga, a z którego niestety nie jest tak łatwo się wydostać, jak się w nie weszło. Jeżeli się już w to wpadło, to trzeba jak najszybciej z tym zerwać. Bardzo dużo daje zmiana środowiska i kręgu znajomych, gdyż ci ostatni nie będą chętnie tolerować kogoś, kto przynajmniej w tej dziedzinie jest od nich lepszy. Trzeba wyspowiadać się i zacząć od nowa.

[wpedon id=”24285″ align=”left”]

Nasze subskrypcje

Miesięczna

Indywidualna

29,90 zł

7 dniowy bezpłatny okres próbny
Subskrybuj

Roczna

Indywidualna

299 zł

7 dniowy bezpłatny okres próbny
Subkskrybuj

Rodzinna miesięczna

Do 6 osób

49,90 zł

7 dniowy bezpłatny okres próbny
Subskrybuj

Rodzinna roczna

Do 6 osób

499 zł

7 dniowy bezpłatny okres próbny
Subskrybuj

Przelewem za 3 Miesiące

Indywidualna

90,00 zł

Ustaje automatycznie, przełączenie przez administratora
Subskrybuj

Przelewem za 6 Miesiący

Indywidualna

180,00 zł

Ustaje automatycznie, przełączenie przez administratora
Subskrybuj
error: Content is protected !!
×
×

Koszyk

%d bloggers like this: