Bach, Wachet auf, ruft uns die Stimme, BWV 645

Wachet auf, ruft uns die Stimme (BWV 645)

Wykonuje: Hans Fagius

Gra na organach barokowych: kościoła Kristine w Falun, w Szwecji.

Niniejszym pragniemy zaprezentować znany chorał Bacha Wachet auf, ruft uns die Stimme (BWV 645), zaliczany do tzw. chorałów Schüblera określanych nazwiskiem drukarza, który je jako pierwszy opublikował.[1] Chorał Wachet auf, ruft uns die Stimme jest jednym z ulubionych chorałów kompozytora i dlatego można napotkać go w ouevre Jana Sebastiana w różnych wersjach.

Tekst pierwszej zwrotki oryginału, autorstwa Philippa Nicolai z roku 1599, brzmi następująco:

„Wachet auf”, ruft uns die Stimme    Der Wächter sehr hoch auf der Zinne, „Wach auf du Stadt, Jerusalem! Mitternacht heißt diese Stunde!”      Sie rufen uns mit hellem Munde:    „Wo seid ihr klugen Jungfrauen? Wohlauf, der Bräutgam kommt,    Steht auf, die Lampen nehmt! Halleluja!                                         Macht euch bereit zur Hochzeitsfreud; Ihre müsset ihm entgegengehen!” „Powstańcie”, woła do nas głos            Strażników wysoko na wieży               „Powstań miasto, Jeruzalem!          Północą zwana jest ta godzina!”  Wołają nas jasnym głosem.           „Gdzie jesteście, mądre panny? Wstańce, Oblubieniec przybywa, Powstańcie, weźmijcie lampy!  Alleluja!                                   Przygotujcie się na radość weselną; Musicie wyjść Mu naprzeciw!”

Oczywiście powyższy tekst ten jest nawiązaniem do Przypowieści o Pannach Mądrych i Głupich, która czytana jest w adwencie. Zapis nutowy chorału, w całości zużytkowanego przez Bacha, wygląda następująco:Wachet auf, ruft uns die Stimme – Wikipedia(1)

Niniejszy utwór Bacha ukazuje jego kompozytorski geniusz, gdyż w tym wielogłosowym utworze najpierw występuje tzw. kontrasubjekt będący pięknym, finezyjnym, długim kontrapunktem do właściwego chorału, który pojawia się w basie. O ile u mniej uzdolnionych kompozytorów przetworzeniu w technice kontrapunktu podlegają jedynie pewne motywy, frazy lub tematy (w muzykologicznym znaczeniu tych terminów) zatem, mówiąc do laików, zawiera od kilku do kilkunastu „nut”, to u Bacha kontrasubjektem jest cały utwór stanowiący kontrapunkt (także w muzykologicznym rozumieniu) do innego utworu, który liczy „nut” kilkadziesiąt.[2] I tego, drodzy miłośnicy muzyki rozrywkowej i innej muzyki „na czasie”, trzeba najpierw dokonać, bo nie dość, że pisanie w kontrapunkcie jest od strony kompozytorskiego warsztatu niesamowicie wymagające, to tworzenie dzieł takiej jakości dla takiej ilości dźwięków przyprawia o podziw i zawrót głowy. Chociaż wspomniany utwór wykonywany jest zwykle w adwencie, to można go, także bez konieczności przeprowadzania analiz muzycznych, posłuchać już dzisiaj.

[1] http://de.wikipedia.org/wiki/Sch%C3%BCblersche_Chor%C3%A4le

[2] Zainteresowani analizą muzyczną mogą policzyć je sami: https://www.youtube.com/watch?v=QAXNtHdQB08

Nasze subskrypcje

Miesięczna

Indywidualna

29,90 zł

7 dniowy bezpłatny okres próbny
Subskrybuj

Roczna

Indywidualna

299 zł

7 dniowy bezpłatny okres próbny
Subkskrybuj

Rodzinna miesięczna

Do 6 osób

49,90 zł

7 dniowy bezpłatny okres próbny
Subskrybuj

Rodzinna roczna

Do 6 osób

499 zł

7 dniowy bezpłatny okres próbny
Subskrybuj

Przelewem za 3 Miesiące

Indywidualna

90,00 zł

Ustaje automatycznie, przełączenie przez administratora
Subskrybuj

Przelewem za 6 Miesiący

Indywidualna

180,00 zł

Ustaje automatycznie, przełączenie przez administratora
Subskrybuj
error: Content is protected !!
×
×

Koszyk

%d bloggers like this: