Bach, Trio Sonata d-moll, BWV 527, 3. Vivace

J.S. Bach: Trio Sonata d-moll, BWV 527

Część 3: Vivace

Wykonanie: Hans Fagius

Organy: Niclasa Cahmana, stąd organy Cahmana (1728), znajdujące się w Leufsta Bruk, Szwecja

Trzecia i ostania część Trio Sonaty czyli sonaty na trzy głosy i w tym wypadku trzyczęściowej na określenie Vivace czyli żywo. Jak słychać ma ona charakter zarówno polifoniczny jak i taneczny. Wykonawca dobrze oddaje taneczność utworu, aczkolwiek piszącemu te słowa wydaje się, że trzy głosy, który winny być pod sobą, są często minimalnie obok siebie lub mówiąc inaczej jest tak, że wykonawca, podobnie jak części pierwszej, nie gra 100% rytmicznie.

Być może nie jest to wina Hansa Fagiusa, ale akustyki w Leufsta Bruk, która nie dopuszcza grania utworów w szybszym tempie. Prawie każdy w kościele zauważa, że czasami organista nie jest za pierwszym razem „równo” z księdzem, a dzieje się tak dlatego, ponieważ fala dźwięku od organów do prezbiterium jeszcze nie dotarła. Jesto to tzw. pogłos. Dlatego organista zwykle akompaniuje śpiewakom i instrumentalistom na chórze, a nie w prezbiterium, które w przypadku niektórych kościołów znajduje się kilkadziesiąt metrów od organów, a w niektórych gotyckich kościołach ponad 100 metrów, a w związku z tym zsynchronizowanie głosów w milisekunach, gdyż tak liczy się niekiedy w muzyce, jest niemożliwe. Dlatego też, zgodnie ze starymi przepisami liturgicznymi lub z liturgiczną praktyką do ostatniego Soboru, chór czy zespół powinien śpiewać na chórze właśnie, a nie w prezbiterium, ponieważ po prostu lepiej na chórze słychać, a dyrygent i organista, czasami jedna i ta sama osoba, mogą lepiej lub w ogóle dyrygować. Oczywiście prezbiterium, w rozumieniu liturgicznym do Soboru Watykańskiego II, jest sferą zarezerwowaną dla czynności sakralnych wykonywanych przez kapłanów lub kleryków z wyższymi święceniami, nie jest natomiast sceną, na której stoi się przodem do publiczności mając Najświętszy Sakrament w tabernakulum za plecami. Jednak względy muzyczno-akustyczne także odgrywają w tych przepisach pewną, choć drugorzędną, rolę.

Piszący te słowa grał kiedyś na organach, na których od naciśnięcia klawiszy do odezwania się organów mijały trzy sekundy i to na chórze, co w muzyce jest małą wiecznością (w przypadku tego nagrania jest to prawie cały pierwszy motyw, czyli 17 nut). W przypadku wspomnianego kościoła od naciśnięcia klawiszy do dotarcia muzyki np. do prezbiterium musiało minąć przynajmniej 5 sekund. Zatem wykonywanie koncertów organowych, akturat w tym kościele było niemożliwe i nie miało także nigdy miejsca, bo trudno oczekiwać od organisty, żeby przez 3 sekundy grał nie słysząc, co gra. W przypadku Leufsta Bruk wybrano zdaje się znośny kompromis pomiędzy organami, akustyką, a ustawieniem mikrofonów, zakładając, że wina nie leży po stronie wykonawcy.

Zainteresowanych wykonaniem tego samego utworu w lepszej akustyce polecamy znowu nagranie Cynthi Peng od 9:00. Zatem, drodzy Państwo, w tym wypadku ma zastosowanie teoria względności Einsteina, gdyż organista ma rację słysząc, że jest równo w miejscu, w którym gra, a słuchacz siedzący w innym miejsu kościoła lub mikrofon tam ustawiony także ma rację słysząc, że ogranista gra z opóźnieniem. A w ten sposób dochodzi do przykrych scysji i konfliktów, których znając uwarunkowania akustyki można by uniknąć. Innym rozwiązaniem jest niewykonywanie koncertów organów w miejscach optymalnie do tego nie przystosowanych, co bardzo zawężą możliwości wykonywania ich gdziekolwiek. A szkoda.

[wpedon id=”24285″ align=”left”]

 

https://www.youtube.com/watch?v=iQ4ln0nmb8o

Nasze subskrypcje

Miesięczna

Indywidualna

29,90 zł

7 dniowy bezpłatny okres próbny
Subskrybuj

Roczna

Indywidualna

299 zł

7 dniowy bezpłatny okres próbny
Subkskrybuj

Rodzinna miesięczna

Do 6 osób

49,90 zł

7 dniowy bezpłatny okres próbny
Subskrybuj

Rodzinna roczna

Do 6 osób

499 zł

7 dniowy bezpłatny okres próbny
Subskrybuj

Przelewem za 3 Miesiące

Indywidualna

90,00 zł

Ustaje automatycznie, przełączenie przez administratora
Subskrybuj

Przelewem za 6 Miesiący

Indywidualna

180,00 zł

Ustaje automatycznie, przełączenie przez administratora
Subskrybuj
error: Content is protected !!
×
×

Koszyk

%d bloggers like this: